Saturday, September 25, 2010

Kesabaran itu penting!

Salam and Good Day

Dalam setiap perkara..kesabaran selalu diuji..tak kisahlah dimana..bila..dan dengan siapa..
Kesabaran sangat penting dalam kehidupan kita..tanpa kesabaran..semua perkara tidak akan menjadi..kadang2..terjadi dengan lebih teruk..betapa pentingnya kesabaran dalam hidup kita sehinggakan para ulama mengungkapkan 'sabar itu separuh daripada iman'..

Dalam kehidupan..Allah akan sentiasa menguji kita dengan menemukan kita dengan dua perkara..iaitu..perkara yang menyenangkan kita...atau pun sebaliknya..dalam apa jua keadaan..kesabaran sentiasa akan terselit..
kesabaran tidak boleh berpisah dengan keadaan..percayalah..setiap perbuatan kita..pasti ada kaitnya dengan kesabaran..sebabnya..sudah menjadi lumrah kehidupan..jika kita menghadapi sesuatu perkara..kita tidak akan berfikir panjang..malah selalu mengambil jalan singkat..

Dalam kehidupan aku..aku mungkin diuji dengan kesabaran diri sendiri..apa yang kita mahu..x semestinya akan dapat dalam masa yang kita perlukan..apa yang kita minta..mungkin esok..atau minggu depan..atau bulan depan..atau tahun depan barulah Allah akan makbulkan niat atau harapan kita..kita hanya meminta dan merintih..yang pasti Allah yang menentukan..

Allah menguji kita dengan ujian kesabaran kerana Allah menjadikan kehidupan kita ini keseluruhannya adalah peluang untuk kita sentiasa mendekatkan diri kepada Allah dan menuju kearahNya

Sesungguhnya..aku akan tunggu masa itu..dan aku yakin..masa tu akan datang..apa yang perlu aku buat hanyalah bersabar dan berusaha untuk dapatkan apa yang aku inginkan ni..


aku ingin berubah menjadi insan yang lebih berguna dan lebih baik..

itulah harapan aku..semoga diri ini terus menjadi berguna kepada keluarga dan masyarakat..
ku berdoa agar Allah perkenankan doa aku..